Ideeënboek dyscalculie Rekenstoornissen of dyscalculie kunnen goed (h)erkend worden door leerkrachten en ouders. Bovendien voorkom je met tijdige hulp veel erger en ergernis. Kinderen verdienen het beste.

Ludo Cuyvers brengt een leesbaar verhaal over wetenschap en behandeling van rekenstoornissen. Met de ogen van een onderzoeker leert hij je de problemen vaststellen, waarna je meegenomen wordt in het oefenen van de correcte handelswijze. Zowel het kernprobleem van de dyscalculie, als zijn uitwassen naar getallenkennis, hoofdrekenen, cijferen, meten en metend rekenen, en vraagstukken komen aan bod.


Therapie bij dysorthografie en dyslexie
Dit boek licht recente visies op de behandeling van schrijf- en leesstoornissen toe. Het is een uitgesproken doeboek. Via in detail uitgeschreven therapeutische sessies komen de therapeut, het kind en ook de ouders in beeld. Deze mediatiesetting - waarbij een van de ouders daadwerkelijk meevolgt - is uniek. De auteur geeft aan hoe ouders als cotherapeut kunnen worden ingeschakeld, zowel tijdens de sessies als thuis, door bijvoorbeeld dagelijks een korte oefenperiode in te lassen met hun kind. Een andere troef is de grote domeinspecificiteit van de sessies. De oefeningen zijn stap voor stap uitgewerkt en gekaderd binnen specifieke doelstellingen. Ze zijn erop gericht zo veel mogelijk in te oefenen, vooral van het klankbewustzijn of metafonologe kennis en het snel serieel (letter) benoemen. De therapeutische sessies kunnen worden toegepast bij kinderen vanaf het eerste leerjaar/groep 3 tot en met bij volwassenen, voor wie dan uiteraard het tempo van de oefeningen wordt opgedreven.

Dit boek richt zich tot de behandelaars van dyslexie en dysorthografie: leerkrachten, therapeuten, begeleiders en - niet te vergeten - ouders.


Therapie bij dyscalculie
Dit boek legt uit wat dyscalculie, een rekenstoornis inhoudt, hoe ze kan worden vastgesteld en hoe behandeld. Het start met een beschrijving van wat dyscalculie is en hoe ze kan worden verklaard, vooral vanuit neurocognitieve modellen die gebruik maken van geheugen en taal. Het deel diagnostiek vertrekt vanuit gangbare definities, geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk. In het laatste deel worden concrete therapeutische sessies uitgewerkt. Ze kunnen worden toegepast met leerlingen vanaf het tweede leerjaar/groep 4. Uniek is de operante mediatiesetting, waarbij de ouderen als cotherapeut worden ingeschakeld. De sessies geven aan hoe ze bij de behandeling kunnen helpen, zowel in de praktijkruimte als thuis.

Deze uitgave richt zich tot iedereen die meer wil weten over dyscalculie: behandelaars als leerkrachten, therapeuten en begeleiders, maar ook ouders en mensen die zelf een dyscalcule stoornis hebben.